Chceš fantasy jen číst?? Ne, ty v ní chceš být!
Kentauří kultura jako taková přetrvává celá tisíciletí. Problémem je, že za válek s lidmi se některé principy změnili. Dnes můžeme říci, že existují tři druhy staveb. Starší, mladší a náboženské. Starší styl je tvořen výhradně stany. Obrovská plátna se skládají do kopulovitých tvarů tak, aby se do nich vešla základní rodina. Samotná plachtovina bývá jak z látky, tak kůží či u opravdu bohatých členů z drahých materiálů. Vše v domácnosti a samotná stavba je upravena tak, aby se dala rychle složit a celá vesnice se mohla přesunout z jednoho místa na druhé. Kde bývala před dnem, nemusí být zítra. Mladší styl vznikl až po válkách s lidmi, kdy spousty kmenů byla nucena se přesunout do Jižních pastvin. Zde nebylo tolik místa na putování a tak kmeny vytvořili nový systém, který pro ně byl vyhovující. Nazývají to kruhovým stěhováním, kdy se nepohybují po různých kruzích, ale těch samých. V takovém případě si staví jednoduché roubené stavby, kolem kterých jsou přírodní planiny, na nichž se pasou koně. Každý měsíc se kmen vydá na cestu a vymění si místo s jiným. Domy zůstávají a kmen tak nemusí brát tolik věcí a kentauři se dají mnohem lépe najít. Posledním stylem je takzvaný náboženský. Takovýchto míst není mnoho. Příkladem můžeme mluvit například o Jin Ychort. Jde o obrovská města stavěná po celé generace. Většinou jde o dřevěné stavby s honosným rýhováním. Základem je svatyně, jež je vytvořena z monolitů dotaženými z velké dálky. Každý dům většinou patří jedné rodině, jež jej upravuje, zvětšuje a zkrášluje po celé generace. Pokud někdo odejde z kmene či založí rodinu, tak si zakládá i v těchto místech samostatný dům. Platí, že čím starší a zdobenější, tím bohatší a delší rodokmen se nalézá. V náboženských městech lze ale najít i staré a prázdné domy. Platí pravidlo, že dokud dotyčný dům stojí, tak jej nechávají být a vzpomínají na jeho majitele. Většinou je na takovémto domě od šamana znak, že dům čeká. Pokud je pak podle šamanů dotyčný majitel reinkarnován, je mu znova vrácen jeho dům a tím i rodinné příslušnictví. Celkové motivy kreseb a obrazů kentauřích kmenů je motivována jejich životem. Koně, lovy, bohové a příroda. To vše se odráží v jejich umění a vůbec zdobení jejich příbytků
Bradáč Matěj